Wednesday, April 28, 2010

BERSUSAH2 DAHULU BERSENANG2 KEMUDIAN ( DELAYED GRATIFICATION )

Memang susah untuk membesarkan anak2...tak mudah untuk mendidik mereka...bertambah payah kalau kita tak mahu belajar cara2 orang2 yg tlh berjaya.

...tak mau dengar tak mau baca...
...tak mau blajar mana nak berjaya...

Keutuhan rumah pd kekuatan tiang serinya...keberkesanan sistem pembelajaran bermula dr pembelajaran asasnya.

Jgn ambil mudah bila menghantar anak ke tadika semua akan dibereskan oleh gurunya.Camna nak makan,nak minum,nak gi toilet,nak pakai seluar,nak pegang pensel,nak ikut arahan...semuanya bermula dr rumah.Bukanke guru pertama ialah kita,ibu-bapanya.

Berhati2 dgn peranan pembantu di rumah kita.Silap haribulan,tanpa pemantauan yang cekap,anak2 kita akan lebih manja dr yg sepatutnya.Kita kan cenderung bermalasan dr yg sewajarnya.Camna nak kreatif, kalau nak angkat pinggan sebijik ke sink pun maid yg buatkan...belum suruh basuh lagi.

Kalau kita biasa lakukan kerja2 ringan cam masukkan buku ke beg,basuh kasut sendiri,basuh seluar dalam sendiri,masukkan kerusi sendiri,hang towel elok2 sendiri,kemas katil sendiri dsb,mungkin suatu hari nanti kita terfikir nak buat satu robot yg boleh ambil alih tugas2 remeh tu...barula kreatif namanya.Ya..dlm kita melakukan kerja2 tersebut kita akan terfikir untuk cari jalan bagi menyenangkan keadaan...tapi klu orng lain yg buatkn utk kita...tak sempat nak fikirpun..

Jadi,jika budaya berdikari telah sebati dlm jiwa,pemuda2 akan ke arah suami yg prihatin,anak2 gadis kan jadi isteri yg bahagia..sebabnya bila sama2 cari rezeki tentula kerja2 rumah perlu dibahagi..barula hidup aman damai..happy..Anak2 generasi akan datang pasti mencontohi kita,ibu-bapanya.Klu maid tak de pun takdela kita hilang arah.

Sedar tak kita bantuan pembantu rumah telah banyak melalaikan kita.Negara2 membangun seperti UK tidak menggalakkan kehadiran domestic helper ni...to get one maid is very expensive.No wonderla my friend kat England iron baju sendiri,kemas rumah sendiri.Time masak, husbandnya an accountant akan tolong mengemas dapur ( walaupun my friend tu tak berkerjapun )Kebanyakan perkakas/perabot rumah they get from Do It Yourself DIY shop.Kita ni kekadang tu nak buka pagar pun tunggu maid...amboi malasssnye...

No comments:

Post a Comment